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Analysis of the representation of power in PeaceMaker

A discussion of the game design of the serious game PeaceMaker, presented at the SBGames 2009 conference.

The paper discusses how the serious game PeaceMaker articulates specific rhetorics when aiming to create critical reflection in players about the Israel-Palestine conflict. It discusses game design and procedural rhetorics connecting them with Foucault’s ideas of power. This paper was presented at the SBGames 2009, the Brazilian Symposium of Games and Digital Entertainment, and it can be downloaded here and here is its abstract (Portuguese only).

Através da análise do jogo político PeaceMaker, procuramos descrever e analisar sua representação de poder, utilizando os conceitos de representação e retórica procedimentais de Bogost, a construção das mesmas através do conceito de simulação proposto por Frasca e as proposições sobre poder de Michel Foucault. Pretendemos assim mostrar os meios pelos quais esse jogo aborda seu objetivo de provocar reflexão crítica sobre o conflito Israel-Palestina, assim como situá-lo em relação às melhores práticas para o design de jogos políticos, os “games for change”, propostas por Swain.